فهرست مطالب

سیاست پژوهی ایرانی - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 25، پاییز 1399)

نشریه سیاست پژوهی ایرانی
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 25، پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید کاظم سیدباقری*، محمود مختاربند صفحات 7-28

    هدف پژوهش حاضر جستجوی رابطه میان عدالت و معنویت و عقلانیت و دستاوردهای آن در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه تاکید دارد که با رابطه تعاملی و تاثیرگذار عدالت و معنویت، در عرصه فردی، زمینه برای ریزش دستاوردهای فردی به عرصه سیاسی- اجتماعی فراهم شده و مسیر را برای رسیدن به الگوی پیشرفت و سپس حیات طیبه فراهم می کند و همه این مراحل با عقلانیت و برنامه ریزی عقلی و التزام به آموزه های شریعت انجام می شود. حضور این عناصر، در این الگو، حکایت از پیشرفتی متفاوت و همه سو نگرانه داشته و روشی دیگر برای پویایی جامعه اسلامی ترسیم می کند. توجه به این ابعاد است که دستیابی شهروندان به حقوق، آزادی ها، فرصت های برابر، توسعه و رفاه اقتصادی، کرامت نفس، منزلت و امنیت اجتماعی را برای جامعه فراهم خواهد کرد.

    کلیدواژگان: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، عدالت اجتماعی، معنویت، عقلانیت، حیات طیبه
  • آرش دانش مهر*، رضا رمضانی صفحات 29-46
    هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول اندیشه ی سیاسی امام خمینی می باشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد، در اندیشه ی سیاسی امام خمینی سیاست و هرگونه تلاش سیاسی به دو بخش الهی و غیرالهی تقسیم شده است. وی معتقد است که اگر تلاش مدیران، رهبران و برنامه ریزان امور اجتماعی و اصلاح طلبان و تحول خواهان در جهت صلاح، معنویت و مصالح مردم باشد، سیاست الهی نام دارد. این همان مفهومی است که درباره ی اهل بیت به کار رفته است، و اگر چنین نباشد سیاست شیطانی است. امام خمینی با اینکه در برخی از سخنان خود تصریح دارد که اساسا هدف اصلی انبیاء مساله ی حکومت نبوده است و آنان برای تربیت و تزکیه ی اخلاقی و روحی انسان ها مبعوث شده اند، اما، مقوله ی مدیریت اجتماعی و نظم سیاسی جوامع بشری را تا آنجا جدی و اجتناب ناپذیر می شناسد که قرآن را به عنوان مجموعه معرفت ها و برنامه های معنوی و تربیتی انسان، کتاب حکومت دانست. وی بر این باور است که نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن از نسبت صد به یک هم بیشتر است. امام خمینی که قرآن را کتاب قانون می شمارد، تقاضای تشکیل دولت را در طبیعت تعالیم قرآن نهفته می داند و براساس تعالیم قرآنی به ضرورت تشکیل نظام سیاسی و نظم اجتماعی جهت رشد معرفتی و تکامل معنوی انسان ها باور دارد.
    کلیدواژگان: امام خمینی، اندیشه سیاسی، قرآن، سیاست، نظام سیاسی
  • کریم قاسمی، محمدرضا اقارب پرست*، اسماعیل شفیعی صفحات 47-76
    هدف پژوهش حاضر مقایسه مواضع سیاسی دو رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی ایران بود. در این راستا و با روش توصیفی- تاریخی و با استمداد از نظریه گفتمان لاکلا و موفه به عنوان چارچوب نظری پژوهش، دیدگاه های سیاسی دو رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی مورد واکاوی و مقایسه قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آنست که هویت ها، غیریت ها و رقابت ها در منظومه فکری اصولگرایان، حول مفهوم بنیادینی به نام «ولایت» شکل می گیرد و آنها متاثر از این بینش، به مشروعیت از بالا و یک سیستم سیاسی نسبتا بسته اعتقاد دارند اما متاثر از اینکه در منظومه فکری اصلاح طلبان، «مردم» نقش دال مرکزی را بازی می کنند، آنها به مشروعیت از پایین و یک سیستم سیاسی باز معتقدند و هر کدام از این رویکردها به منظور هژمون کردن خود در عرصه سیاسی، تلاش در برجسته سازی نظام معنایی خود و بالتبع ساختارشکنی و به حاشیه راندن نظام معنایی رقیب دارند.
    کلیدواژگان: اصول گرایی، اصلاح طلبی، ولایت، مردم، مواضع سیاسی
  • سید ابراهیم معصومی*، حسین ارجینی، علی هاشم زاده کوشک قاضی صفحات 77-90
    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و کارویژه های ولایت فقیه در جامعه اسلامی و به تبع آن نظریه اصل نظارت بر مجلس توسط ناظرین شرع از دیدگاه شیخ فضل الله نوری بود. روش پژوهش اسنادی و توصیفی- تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد، حضور شیخ فضل الله نوری در انقلاب مشروطه به عنوان رهبری انقلاب، روشن ترین دلیل بر عدم اعتقاد ایشان به حکومت سلطان می باشد. ایشان فقهاء را نایب امام می داند و براساس این اعتقاد خود، به مقابله با سلطان و ایادی آن می پردازد. ایشان تمامی مسیولین (قضایی، اجرایی و مقننه) در حکومت مبتنی بر قانون را بازوی ولی فقیه دانسته و تمامی قوا را مامور فرمان ولایت فقیه می داند. شیخ فضل الله نوری درباره شان و جایگاه ولی فقیه در عصر غیبت نظر متفاوتی نسبت به بقیه علما داشت و قایل بر این بود که فقیه برای اجرای حدود الهی در جامعه و اقامه امر به معروف و نهی از منکر باید بسط ید داشته باشد تا بتواند دستورات اسلام را پیاده کند.
    کلیدواژگان: شیخ فضل الله، انقلاب مشروطه، ولایت فقیه، قانون اساسی، ولی فقیه
  • فریبا مسعودی*، محمود کتابی، علی اکبر امینی صفحات 91-114

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و تاثیرات «خرافه»، در توسعه نیافتگی سیاسی دوره قاجار بود. در این راستا ارتباط فرهنگ خرافه گرا با توسعه نیافتگی دوره قاجار و تاثیر آن در فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش کیفی - علی و مبتنی بر رویکرد تاریخی و جامعه شناسی بوده و نتایج نشان داد، در مجموع فرهنگ خرافه گرای قاجار با رویکردهای غیرعلمی، غیرعقلی و غیردینی جامعه ایران را به انحطاط کشانید و یا دست کم موجب توسعه نیافتگی سیاسی شد. در واقع اعتقاد به خرافه و خرافه گرایی در این عصر به نبود عقلانیت و حاکمیت ذهن اسطوره ای می انجامید و همین امر زمینه استبداد سیاسی و در نهایت توسعه نیافتگی سیاسی را فراهم می کرد.

    کلیدواژگان: فکر سیاسی، خرافه گرایی، خرافه ستیزی، لمپنیسم، عصر قاجار، منجم باشی
  • محمدرضا محمودمولایی*، سنجر سلاجقه، علیرضا منظری توکلی صفحات 115-136

    هدف پژوهش حاضر شناسایی و فهم بسترهای تسهیل کننده تصمیم گیری فرماندهان لشکر 41 ثارالله در عملیات والفجر 8 بود. در این راستا، با ده نفر از فرماندهان این لشکر مصاحبه انجام شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش شناسی کیفی نظریه ی زمینه ای انجام گرفته است. شش مقوله ی اصلی و یک مقوله هسته از خلال کدگذاری داده ها استخراج شدند. تفکر نظامی و استراتژیک فرماندهان، طرح مانور و عملیات، عملیات شناسایی، مدار اطلاعات رزم، صورت بندی دیالکتیک مشورت، برآیند تصمیم گیری و سنتز تصمیم گیری بومی به مثابه رخداد پیروزی از مقوله های استخراجی به شمار می آیند. نتایج نشان داد، تصمیم گیری فرماندهان تحت تاثیر بسترهای تسهیل کننده ای چون تجارب خیبر و بدر، تفکر برد، اطلاعات دقیق، تجزیه و تحلیل ایده ها، استفاده از تجربه ی نظامی فرماندهان در جهت دستیابی به یک پیروزی قاطعانه بود.

    کلیدواژگان: مدیریت جنگ، فرماندهان نظامی، عملیات والفجر 8، نظریه ی زمینه ای، لشکر 41 ثارالله، عملیات جنگی
|
  • Seyed Kazem Seyed Bagheri *, Mahmood Mokhtarband Pages 7-28

    The purpose of the present study is to find the relationship between justice, spirituality, and rationality, as well as their achievements in the Islamic-Iranian model of progress. The method of study is descriptive analysis and emphasizes the hypothesis that effective interrelationship between justice and spirituality, in the individual realm, transmits personal achievements to political-social realms paving the way for reaching the model of progress and then holy life. All the above procedures are accomplished through rationality, rational programming, and adherence to the legal rules of religion (Shariat). The presence of these elements in the model conveys a distinctive and multidimensional progress for improvement in Islamic society. Paying attention to the abovementioned aspects facilitates the citizens’ access to their rights, freedom, equal opportunity, economic progress, welfare, human dignity, social security and decency in the society.

    Keywords: Islamic-Iranian Model of Progress, Social Justice, Spirituality, Rationality, Hayat-e Tayyebeh (Holy Life)
  • Arash Daneshmehr *, Reza Ramezani Pages 29-46
    The purpose of the present article is to research about the principles of Imam Khomeini’s political ideology. The method of study is descriptive analysis and the results showed that in his doctrine, every political attempt is divided into Godly and non-Godly. He holds that if the attempts of administrators, leaders, social planners and reformers target people’s prudence, spirituality, and convenience, their politics would be recognized as Godly. Therefore, if the leaders adhere to the political traditions of Ahl al-Bayt, their decisions would be for God; otherwise, it would be for evil. Imam Khomeini in some of his speech emphasizes that the main mission of the holy prophets and saints has not been the establishment of a government because they have verily come for the ethical and spiritual treatment and purification of human being. Yet, he acknowledges social administration and political order in human society as a serious and inevitable issue such that he recognizes the Qur’an as a combination of spiritual gnosis and plans for human being as well as a comprehensive book for the governments. He holds that the relation between social verses compared to religious verses in the Qur’an is even more than 10 to 1. Imam Khomeini who considers the Qur’an as the book of law, asserts that the nature of Qur’anic instructions implicitly emphasize the need to government and hence he believes in the necessity of political system and social order for the gnosis growth and spiritual progress of humans.
    Keywords: Imam Khomeini, Political Ideology, Qur’an, Politics, Political System
  • Karim Ghasemi, Mohammadraza Aghareb Parast *, Esmaeil Shafiee Pages 47-76
    The purpose of the present study is to compare the policies of two political approaches in the Islamic Republic of Iran known as conservatism and reformism. To this aim, using the descriptive-historical method and Laclau and Mouffe’s discourse theory as the theoretical framework of the study, it was attempted to comparatively delve deep into the policies of conservatism and reformism in Iran. The results indicate that the identities and competitions in the intellectual framework of conservatism rely upon a fundamental concept known as “Willayat” (guardianship) so under the influence of this perception, they believe in the legitimacy of the establishment and a rather conservative political system. However, in the intellectual system of reformism, “people” have a central role as the reformists believe in the legitimacy of people and an open political system. Each of the above approaches attempt to have hegemony in the political realm, highlight their meaningful system, deconstruct, and marginalize their rival.
    Keywords: Conservatism, Reformism, Willayat (Guardianship), people, Politics
  • Ebrahım Masoumı *, Hosein Arjini, Ali Hashemzadeh Kooshak Ghazi Pages 77-90
    The purpose of the present study is to review the special place and function of Wilayat-e Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist) in Islamic society and the principle of Jurists’ supervision over the parliament legislations in the ideas of Sheikh Fazlollah Noori. The method of study is documentary research and descriptive analysis; the results showed that the presence of Sheikh Fazlollah Noori as a leader in the constitutional revolution is the clearest evidence for his disbelief in the royal government. He regards the Islamic jurist as the successor of Imam Zaman and hence he opposes the king and his collaborators. He considers all the (judiciary, executive, and legislative) officials in a legal government as the assistants who fulfill the orders of the Islamic jurist. Compared to other Islamic scholars, Sheikh Fazlollha Noori had a different view about the dignity and place of Islamic Jurist during the occultation as he believed that the Islamic jurist should have authority to perform divine rules, enjoin good, forbid evil, and finally execute Islamic orders.
    Keywords: Sheikh Fazlollah Noori, constitutional revolution, Wilayat-e Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist), Constitution, Wali-e Faqih (Islamic Jurist)
  • Fariba Masoudi *, Mahmoud Ketabi, Ali Akbar Amini Pages 91-114

    The purpose of the present study is to review the effects of “superstition” on the political underdevelopment in the Qajar dynasty. In this regard, the relationship between the superstitious culture and underdevelopment in the Qajar dynasty and the effects of superstition on the non-participative political culture back then were studied. The method of study was causal-qualitative based on the historical and sociological approach; and the results showed that the superstitious culture of the Qajar dynasty with its non-scientific, irrational, and non-religious approach led the Iranian society to decadence or at least political underdevelopment. Indeed, the tendency to superstition and people’s belief to such false ideas during that age led to irrationality, dominance of mythological mentality, political dictatorship, and finally political underdevelopment.

    Keywords: Political Ideology, tendency to superstition, Anti-superstition, Lumpenproletariate, Qajar Dynasty, Monajjem Bashi
  • Mohammadreza Mahmood Molaei *, Sanjar Salajeghe, Alireza Manzari Tavakoli Pages 115-136

    The objective of the present study is to identify the facilitative backgrounds behind the decision-making of the commanders of Lashkar-e (army) 41 Sarallah in operation Valfajr 8. To this aim, 10 commanders in the above-mentioned army were interviewed and then data analysis was conducted by the qualitative methodology of grounded theory. After data coding, 6 main categories and 1 core category were extracted that include military and strategic thought of the commanders, military exercise and operation, identification operation, the circle of combat information, dialectic consultation, the average of decision-making, and indigenous decision-making as the event of victory. The results showed that the commanders’ decision-making was under the influence of some facilitative backgrounds such as former experience from operations Kheybar and Badr, accurate information, analysis of the ideas, and using the military experience of commanders to achieve decisive victory.

    Keywords: Military Administration, Military Commanders, Operation ValFajr 8, Grounded Theory, Lashkar-e (Army) 41 Sarallah, Military Operation